Omnichannel vs. Multichannel marketing és kereskedelem: mik a lényeges különbségek?
Az egyre felgyorsuló, digitalizálódó világban napról napra fontosabb kérdés, hogy egy vállalkozás milyen csatornákon keresztül kommunikál ügyfeleivel, illetve milyen csatornákon keresztül értékesíti termékeit. A platformok hatékony összehangolása pedig mind az eladások, mind pedig a brandépítés szempontjából kiemelkedően fontos feladatot jelent.
A témán belül sokszor találjuk szembe magunkat a kérdéssel: az úgynevezett multi-vagy omnichannel stratégiák működnek jobban? Nézzük meg tehát, melyik lehet marketing, valamint kereskedelem szempontjából célravezetőbb!
Multichannel: fókuszban az üzenet
Multichannel marketingnek nevezzük azt az értékesítési tevékenységet, melynek során egy adott vállalat egyszerre több, individuális csatornát alkalmaz az ügyfelekkel történő kapcsolatfelvételre. Több platformon keresztül kommunikál velük, melyek közül mindegyiknek megvan a maga szerepe, sajátos előnye és hátránya egyaránt.
Általában mindegyik felület más, kiemelt közlési mód esetében használható hatékonyan. A cél azonban minden esetben ugyanaz: minél hamarabb és minél hatékonyabban eljuttatni az általunk kommunikálni kívánt üzenetet, vagy az eladásra szánt terméket az ügyfélhez.
A multichannel marketing tehát különböző eszközök segítségével, különböző platformokon készteti vásárlásra, interakcióra a fogyasztókat. Értékesítés esetében ez különböző felületeken, egymástól függetlenül működő üzleteket jelent.
Egyvalami tehát ebből a stratégiából hiányzik: az összehangolt vásárlói élmény megteremtése.
Omnichannel: középpontban a vásárlói élmény
Az omnichannel marketing a multichannel módszerrel szemben nem individuális eszközök használatára koncentrál. A vásárlói viselkedést összefüggő folyamatként vizsgálja, és egyszerre több kommunikációs csatornán futó élményként kezeli.
Ennek legfőbb célja, hogy a csatornák szinkronizálásával a lehető legnagyobb ügyfélélményt kínálja a vásárlók számára, és hatékony kapcsolódási pontot nyújtson az adott üzlettel, céggel, márkanévvel.
Ha értékesítési szempontból nézzük a dolgot, a lényeg nem más, minthogy összekapcsolódó lehetőségeink egységesen az ügyfél vásárlási igényeit és preferenciáit támogassák, a meglévő csatornák kiegészítsék egymást, ezáltal pedig egy jól működő, funkcionális egészet alkossanak.
Az általunk használt csatornák és értékesítési platformok összehangolása teszi ugyanis lehetővé a fogyasztók számára azt, hogy bárhol kapcsolatba léphessenek márkánkkal, és bárhonnan, bármikor vásárolhassanak.
Az omnichannel értékesítés előnyei
Ha egy brand menedzseléséről van szó, a hazai vállalkozások többsége a multichannel marketingre támaszkodik. Ez azt jelenti, hogy marketingstratégiájuk különböző szegmensei elválaszthatók egymástól, különböző tervek épülnek rájuk, és más-más feladat ellátására hivatottak. Sok esetben a kereskedelmi modell felépítésénél sincs ez másképp.
Ez a megközelítés marketingszempontból lehet célravezető, azonban érdemes azt is tudni, hogy töredezetté, kevésbé emlékezetessé teheti a vásárlói élményt és megnehezítheti az adott brand menedzselését.
Éppen ezért a nagy márkák többsége inkább arra törekszik, hogy a rendelkezésre álló eszközöket egybecsatornázza, egy rendszerben kezelje. Legyen szó akár marketingstratégiáról, akár a kereskedelmi modell felépítéséről Ezáltal ugyanis olyan élményt alkothatunk, mely szoros kapcsolatot teremt a brand és a fogyasztó között.
Ez már csak azért is fontos, mert napjainkban az ügyfeleknek rengeteg lehetőség áll rendelkezésre, ha egy adott terméket szeretnének megvásárolni. A multichannel értékesítés pedig sok esetben akár az árkülönbségek, akár a megjelenésbeli eltérések miatt lehet szétszórt és kevésbé hatékony.
Az omnichannel módszer ezzel szemben segít abban, hogy szilárd, lojalitást érdemlő brandet alakítsunk ki. Ilyen módon vállalkozásunk mindig egy összeszedett, jól szervezett és megbízható márka képét mutathatja, mely biztos pontot jelent a fogyasztók számára, akár online, akár egy üzletbe betérve szeretnének vásárolni.
Amennyiben tehát képesek vagyunk egy hatékony, egybecsatornázott stratégia megvalósítására, nem csak elérhetőségünket, hanem az értékesítési lehetőségeiket is maximalizálhatjuk.
