Az elmúlt években az e-kereskedelem előretörésének köszönhetően sok piaci szakértő jósolta a hagyományos bevásárlóközpontok halálát. A jövendölés azonban egyelőre úgy tűnik, nem jött be. Való igaz ugyanis, hogy egyre több webáruház nyílik, és a kényelem miatt egyre többen választják az online vásárlást, a bevásárlóközpontok üzletei azonban nem fújtak visszavonulót.
Egyszerűen csak stratégiát váltottak és megpróbáltak a lehető leghatékonyabb módon a megváltozott piaci körülményekhez. jelenleg úgy tűnik, hogy sikerrel.
Változó igények, új stratégia
A bevásárlóközpontok eredeti célja nem más, mint hogy egy térben biztosítsanak helyet a különböző típusú üzleteknek, lehetővé téve ezzel a vásárlók számára azt, hogy mindent egy helyen intézhessenek, és fogyasztói igényeik kielégítése érdekében ne kelljen két üzlet közt túlságosan sokat utazniuk. A plázákban történő vásárlás során boltról boltra járhatnak és kedvükre böngészhetik az üzletek polcait, így jóval nagyobb az esély az impulzusvásárlásra is.
Ez tehát nyugodtan mondhatjuk, hogy egy alapvető win-win szituáció, hiszen míg a fogyasztó minden szükségletét egy helyen elégítheti ki, addig boltok is nagyobb eséllyel szerezhetnek új vásárlókat.
Az e-kereskedelem felvirágzása azonban némileg megbolygatta ezt az évtizedek óta stabilan működő modellt. Míg ugyanis korábban ez a fajta diverzitás épp elegendő volt ahhoz, hogy bevonzza az embereket a plázákba, mára ennél azért többre van szükség. Nem elegendő a különböző üzletek egy térbe történő zsúfolása, hiszen a gyors és egyszerű online üzleteknek hála ma már úgy is kényelmesen intézhetjük a bevásárlást, hogy a sorban állás miatt kellene aggódnunk, vagy egyáltalán el kellene hagynunk karosszékünket.
Akad azonban egy olyan dolog, mely ezt a magas szintű kényelmet is képes legyőzni. Ez nem más, mint a minőségi időtöltés kínálata, melyre a kizárólag online platformon üzemelő boltoknak fizikai tér hiányában sosem lesz lehetősége.
Középpontban a vásárlói élmény
A vásárlói élmény tág fogalom, melynek megteremtésében több tényező is aktív szerepet játszik. Egy üzlet megjelenése, kialakítása, elrendezése épp úgy fontos, mint a termékkínálat vagy a kiszolgálás minősége. Egy pláza esetében például az üzletek elrendezése, valamint az enteriőr kialakítása is rengeteget számít a pozitív vásárlói élmény megteremtésének szempontjából.
A tervezők éppen ezért egy új bevásárlóközpont megtervezése során különös figyelmet fektetnek arra, hogy ne egy egyszerű áruházat, sokkal inkább afféle szórakoztatóközpont alapjait fektessék le. A terek kialakítása és az üzlethelyiségek elrendezése során egyaránt figyelembe veszik az egyszerű vásárlás mellett kínált, hozzáadott értéket, mely segít majd a jövőbeli, potenciális vásárlók bevonzásában.
A belső tér kialakítása során már a színek, a bútorok, és az egyéb tereptárgyak megjelenése és elrendezése is meghatározza azt, milyen mértékű és minőségű élményben fog részesülni az a potenciális vásárló, aki az utcáról betér az épületbe. De vegyünk inkább egy jóval egyszerűbb kézzelfoghatóbb példát annak szemléltetése érdekében, milyen fontos az alapoktól kezdődő tervezés.
Régóta bevett gyakorlatnak számít például a bevásárlóközpontok alsó szintjén kialakított, nagyméretű terek használata. Eme terek legfőbb célja, hogy különböző, az esetek többségében leginkább a családosok számára vonzó rendezvényeknek adjanak otthont.
Ezek az események egyszerre segítenek a vásárlók utcáról történő bevonzásában, valamint abban, hogy több időt töltsenek a pláza területén. És természetesen abban is, hogy később pozitív élményeket, emlékeket társítsanak az adott bevásárlóközponthoz. Az ilyen jellegű területek környékén bevált gyakorlatnak számít az olyan üzletek elhelyezése is, melyek termékkínálata leginkább a családosokat célozza meg.
A rendezvénytér persze csak a leginkább evidens elem azok közül, melyekkel egy bevásárlóközpont hatékonyan tudja formálni a vásárlók megítélését.
A bevásárlóközpont, mint második otthonunk
Képzeljünk magunk elé most egy modern bevásárlóközpontot. Mit látunk lelki szemeink előtt a ruhaüzletek és egyéb boltok hosszú során kívül? Különböző étterem-szigetek, az alagsorban vagy épp a tetőtér szintjén található fitneszterem. Multiplex mozi, vagy épp a sétányon fel-fel bukkanó fagylaltozók, melyek amellett, hogy önálló kereskedelmi egységként funkcionálnak, nagyban hozzájárulnak a minőségi időtöltéshez is.
Biztosítják azt, hogy az emberek ne kizárólag alapvető fogyasztói igényeik kielégítésére használják a bevásárlóközpontokat, hanem a nap minden szakaszában megtalálják a számukra megfelelő elfoglaltságot.
Reggel egy gyors bevásárlás, délben egy ebéd, este pedig a szokásos edzés, vagy a legújabb film a moziban. A hétvégi, egész napos bevásárló körút során megpihenhetünk egy kávé vagy egy sütemény mellett. Ezek a lehetőségek pedig egytől egyig hozzájárulnak ahhoz, hogy a vásárlók több időt töltsenek a bevásárlóközpontban.
De nem szabad megfeledkezni a vásárlás kényelmét biztosító szolgáltatásokról sem. Legalább ekkora jelentőséggel bír ugyanis a megfelelő parkolóhely, vagy egy csomagmegőrző kialakítása is. Ha nyugodtan parkolhatjuk le járművünket és biztos helyen hagyhatjuk értékeinket, kényelmesebb körülmények közt nézelődhetünk, és több időt szentelhetünk a vásárlásnak.
A modern pláza tehát sokkal több, mint egyszerű boltok halmaza. Sokkal inkább egy folyamatosan pezsgő élettér, egy olyan közeg, egy szórakozással és pihenéssel kapcsolatos igényeinket is kielégítő hely, ahol mindent kényelmesen, egy helyen találhatunk meg. Azt is mondhatnánk, hogy egy biztos pont az életben, akár csak egy második otthon.
Ilyen módon pedig, legyen bármilyen kényelmes is az online vásárlás, a legnagyobb valószínűséggel képtelen lesz letaszítani a trónról a bevásárlóközpontokat. A termékek érinthetősége, kipróbálhatósága már alapvetően olyan tényezők, melyek a hagyományos üzletek felé billentik a mérleget, azonban a komplex élményteremtés egyelőre olyan kihívást jelent a webshopok számára, mellyel képtelenek felvenni a versenyt.
